שקרים אמיתיים

נכתב בתאריך 5/8/2010 בשעה 8:06 מאת ליאור

image

אני אוהב מאוד את הטור "השיווק מחר" של יוני סער ב-TheMarker.

הבוקר הוא פירסם טור מצוין בשם "די לשקרנים" (זאת הכותרת בעיתון המודפס) שמציג את התחזקות הציפייה של צרכנים לשיווק שמבוסס על אמת ולא על שקרים.

בתוך הטקסט יש משפט אחד שגרם לי להרים גבה: "אמת בפרסום היתה מאז ומעולם חוק בסיסי".

באמת?…

לצערי האמת רחוקה מכך.

למעט מקרים יוצאי דופן, תעשיית הפרסום המסורתית מבוססת על שקרים.

לפעמים מדובר בשקרים קטנים כמו "עד 50% הנחה" (כלומר, רוב המוצרים ב-10% הנחה ויש מוצר אנחנו מנסים להפטר ממנו ועליו ניתן בשמחה 50%, העיקר שתקחו אותו כבר).

ולפעמים בדובר בשקר גדול כמו "יש תרופה להתקרחות גברית" (שוחחתי עם כמה שמתפרנסים ממכירת מוצרים נגד הקרחה שסיפרו לי שהדבר היחידי שצומח בעקבות השימוש במוצרים הוא חשבון הבנק שלהם).

אני מציע לכם לעשות את התרגיל הבא – צפו בהפסקת פרסומות אחת בריכוז ואחרי כל פרסומת תשאלו את עצמיכם האם יש בה שקר כלשהו או לא. האם באמת המוצר שמנסים למכור מייצר חוויה מדהימה? האם באמת אשה במחזור אוהבת לרקוד בטבע?

הסיבה היחידה בגללה המגמה של חוסר סבלנות לשקרים בפרסום מתעצמת היא השימוש באינטרנט.

באינטרנט האמת גלויה לכולם.

חיפוש קצר מגלה לכל צרכן את האמת לגבי המוצר שהוא שוקל לרכוש. מה אומרים עליו, מה החסרונות שלו ומה המחיר הראוי לשלם עליו.

הרשתות החברתיות לוקחות את זה צעד משמעותי קדימה – צרכנים שואלים את החברים שלהם לדעתם. אין שיטה יותר אמינה לקבל מידע על מוצרים.

בעידן הדיגיטלי שבו האמת במרחק של 0.02 שניות והמלצות החברים אמינות יותר מכל פרסומת, למפרסמים פשוט לא תשאר ברירה אלה להגיד את האמת.

אני לא יודע אם יצא לכם לראות את הפרסומת של יואל גבע – "אל תאמין לנו, תשאל את החברים שלך". זאת הפרסומת שמכילה בתוכה לטעמי את התמצית של המהפיכה שעובר עולם השיווק והפרסום.

  • Pingback: Tweets that mention שקרים אמיתיים | שיווק דיגיטלי - הבלוג של ליאור צורף -- Topsy.com()

  • ליאור לדעתי עולם הפרסום ילך לכיוון של מודאות השם/מוצר בעתיד הקרוב
    אף אחד מהצרכנים לא בדיוק מקשיב לפרסום, כולנו מעדיפים לזפזף קדימה ולדלג עליהם, וזה רק מחזק את זה שהמפרסמים ילכו לכיוון המודאות, אכן בעידן הטכנולוגי הקיים (וזה רק התחלה) הקשר בין הצרכנים גדל והעברת אינפורמציה קלה בין הצרכנים, לכן אמת בפרסום תהווה אחוז משמעותי בבנית המותג/שם
    ושיהיה לנו יום קריר ולא חמסין והביל – מעניין מה יקרה בעתיד כאשר נעלה פוסט כזה באינטרנט?

  • שח_מט

    לא הייתי נסחף עם הקטע של האמת, בעיני רוב העבודה של הפרסומת היא ליצור גירוי, לפעמים הוא ויזואלי או אווירתי ולא HARD SALE שחייב באמת מוחלטת. הרבה חוויות הם סובייקטיביות וגם ברשת לא תמצא אם זה אמת או חצי-אמת.
    לדוגמא, כשמראים לי גבינה שמצולמת טוב עם פלפל אדום, יש סיכוי שמחר בסופר אני אזכר ואקח אותה מהמדף.
    שמפמפמים לי שלפלאפון יש רשת מהירה חדשה, יש סיכוי שאני אעבור לחשוב שהם מתקדמים ולא משתרכים מאחור.
    הייתי מסייג את מה שאתה אומר ומצפה שהפרסומאים ימנעו מהבטחות ריקות מתוכן שניתן לגלות בשני קליקים באינטרנט.
    עולם הפרסום ימשיך לעבוד על חלומות, גירויים וחצאי-אמיתות.

  • ליאור

    ירון,
    אני חושב שעולם הפרסום יעסוק בעיקר ביצירת שיחות. שיחות מעניינות שיוצרות ביקוש למותגים. הטענה שאף אחד לא מקשיב לפרסום הוכחה כלא נכונה. אמנם רוב האנשים אומרים שהם לא שמים לב לפרסומות אבל מסתבר שהם כן…

    שח מט,
    אני מסכים שהתקופה של הבטחות ריקות מתוכן עומדת להסתיים…

    ליאור

  • someone

    ליאור, מקווה שאתה צודק היות ונמאס מפסומות מטופשות כאלו שמבטיחות כל כך הרבה .

  • Pingback: garcinia cambogia()

  • Pingback: page web()

  • Pingback: watch tv()