בא לכם להיות טובי לב היום? זה טוב לעסקים
בחודש שעבר נתקלתי בסיפור מעניין, שיהפוך לדעתי לאחד הטרנדים הבולטים בשיווק הדיגיטלי לשנת 2011. קוראים לזה Random Act of Kindness או בעברית – נדיבות לב אקראית (באנגלית זה נשמע יותר טוב).
מנהלי הדיגיטל של רשת הפרחים Interflora באנגליה שמו לב לבחורה בשם חנה שסיפרה בטוויטר שהנסיעה שלה בבוקר לעבודה היתה איומה ונוראה. מיד הם שלחו לה טוויט, בשם הרשת כמובן, בו הם מבקשים לשלוח לה זר פרחים כדי לשפר את מצב רוחה…
כך זה נראה:
לכאורה, יוזמה קטנה וידידותית, של רשת פרחים שעושה שיווק דיגיטלי, ובדרך שולחת לגולשת זר חינם.
אבל זה לא נעצר כאן. הנה עוד דוגמא שלוקחת את המגמה הזאת צעד אחד משמעותי קדימה.
חברת התעופה KLM הקשיבה לשיחות בטוויטר שבהן אנשים סיפרו שהם בשדה התעופה ממתינים לעלות לטיסה כלשהי של KLM.
לכל אחד מהאנשים שהם זיהו, הם הציצו בפרופיל (הפומבי) של אותו אדם, והחליטו על מתנה קטנה ומפתיעה שמתאימה לאותו נוסע. הם קנו את המתנה בזריזות ורצו לחפש את הנוסע בטרמינל ע"מ לתת לו את המתנה.
לא מאמינים?
קחו אויר ותראו את הסרט הבא (אורכו 5 דקות ואני ממליץ לכם לצפות בו מההתחלה ועד הסוף):
מדובר אמנם בטרנד שהחל להתעורר בארה"ב, אבל לשמחתי, נחשפתי אליו כבר לפני יותר משנה, והרגשתי על בשרי כמה זה נחמד.
לפני שנה וחצי, ביולי 2009, כאשר היתה לי שפעת, החלטתי למדוד חום ולקחת תרופות בשידור חי. סיפרתי את זה לחברים שלי בפייסבוק ובטוויטר והתחלתי לצלם.
כך זה נראה:
רבע שעה אחרי ששידרתי את הוידאו הזה, קיבלתי את ההודעה הבאה בטוויטר מהשף רפי כהן:
אז מה זה Random Act of Kindness?
מותגים שינטרו שיחות במדיה החברתית, יבחרו מידי פעם לפנק את הלקוחות שלהם. הם יעשו את זה במקרים שבהם זה ייצר סיפור מעניין שאותו אח"כ הם והלקוחות יספרו בהתלהבות.
רפי כהן הקדים את זמנו… בעת האחרונה המגמה הזאת מתחילה לתפוס תאוצה.
מה למדנו מכל זה?
בשנה הקרובה מותגים רבים יפתיעו את הלקוחות שלהם ויגרמו להם לחייך. המדיה החברתית מאפשרת לעשות את זה בזמן אמיתית ותוך כדי שגורמים ללקוח הפתעה והתרגשות רבה, בעלות מינימלית, לעיתים ללא עלות בכלל, אלה רק במתן תשומת לב חיובית לצרכן הבודד.
מתי בפעם האחרונה חשבתם על מותג כלשהו שהוא "נחמד"? לא איכותי, לא שירותי, לא יוקרתי, אלה פשוט נחמד? בדיוק כמו שאנחנו חושבים על אנשים שהם נחמדים….
אם אתם שואלים אותי, אחד המאפיינים הברורים ביותר בעולם העסקי זאת העובדה שאנחנו אוהבים לעשות עסקים עם אנשים שהם קודם כל נחמדים. עכשיו הגיע הזמן שמותגים יחזרו אחרינו ויתאמצו לגרום לנו לחשוב שכן, גם הם נחמדים…