פתיח לספר ”המדיה החברתית“ של גרי ויינרצ’ק
לפני כמה חודשים פנו אלי מהוצאת מטר וביקשו שאכתוב פתיח למהדורה העברית של הספר Crush It מאת גורו המיתוג האישי, גרי ויינרצ'ק.
הספר מסביר איך לעשות שימוש ברשתות חברתיות ככלי למיתוג אישי, בניית קריירה ופרנסה מהדבר שכל אחד מכם אוהב לעשות.
היום בערב יתקיים אירוע חגיגי להשקת הספר ולכבוד האירוע החלטתי לשתף אתכם בפתיח שכתבתי:
כשבני היה בן שלוש, לפני מספר חודשים, הוא ראה תמונה של חתול בדף עיתון שהיה מונח בסלון. הוא לקח את העיתון ולחץ עם האצבע על החתול. "אבא, העיתון מקולקל", הוא אמר לי. מבחינתו, כל מה שלא מגיב מיידית באופן אלקטרוני, מקולקל.
אם במשך שנים נהגנו לומר שעל כל קורא של עיתון שמת, נולד קורא חדש, האמירה הזו כבר לא בתוקף. למעשה, על כל קורא ספר מודפס שמת נולד קורא אייפד, ועל כל קורא עיתון שמבטל את המנוי שלו, נולד אחר שמצפה לקבל את התכנים בחינם ברשת.
אבל המהפכה העיקרית היא לא טכנולוגית, היא לא האייפד, או פייסבוק שהולכת וצומחת, היא מהפכה חברתית וצרכנית. הרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק, הביאו לכך שרבים מאיתנו נמצאים בקשר יום יומי עם כמות גדולה של אנשים.
בעידן הדיגיטלי, כל אחד יכול להפוך להיות גוף שידור, כזה שמנהל קשר רצוף וארוך טווח עם כמות גדולה של אנשים. קשר שיכול להוביל לבניית קריירה חדשה, התקדמות בקריירה הנוכחית ואפילו הגשמת חלומות אישיים.
הספר הזה מתמקד בשוק האמריקאי עם מעל 300 מיליון בני אדם. שאלתי את גרי ויינרצ'וק האם לדעתו אפשר ליישם את מה שכתוב בספר גם בישראל הקטנה?
הוא סיפר בהתלהבות שאמנם אנחנו מדינה קטנה עם קהל קטן אבל גם התחרות על תשומת הלב קטנה הרבה יותר מארה"ב. בכל תחום שתבחרו לעסוק, בארה"ב הייתם מתמודדים בתחרות מול מאות או אלפי אחרים שמנסים לעשות את אותו הדבר. הוא הוסיף בהתלהבות "6 מיליון לקוחות פוטנציאלים זה ביזנס לא רע בכלל".
ישראל זאת המדינה הפעילה ביותר בפייסבוק מבין כל אומות העולם (באחוזי חדירה לשוק ביחס לכמות האוכלוסיה). יש בישראל משהו שלא קיים באף מדינה אחרת: הקוטן מייצר רשת חברתית אמיתית, גם מחוץ לאינטרנט: אצלנו כולם מכירים את כולם מהשכונה בילדות, מהתיכון, מהצבא, מהאוניברסיטה או מאחד ממקומות העבודה שלנו לאורך השנים. המהירות שבה מתפשטות בישראל שמועות או המידע שעובר בקלות מפה לאוזן, כל אלו הופכים את ישראל לכר פורה של פעילות חברתית לבניית פעילות מסחרית, מחוץ ובתוך האינטרנט.
הספר הזה מתאים לכל מי שרוצה לעשות שימוש במדיה החברתית ככלי לקידום הקריירה שלו, בין אם הוא בעל מקצוע חופשי או עובד בארגון גדול. בעלי מקצועות חופשיים כמו רופאים, עו"ד, רואי חשבון או ארכיטקטים מבססים את שמם האישי כשם המותג. ההצלחה המסחרית שלהם קשורה קשר ישיר לביקוש שהם מצליחים לייצר למותג שלהם. עבורם – המדיה החברתית מהווה הזדמנות יוצאת מהכלל לבניית המותג האישי שלהם.
גם נותני שירותים בקהילה, כמו רופאים, מורים או בעלי גני ילדים, יכולים לעשות שימוש במדיה החברתית כדי לבלוט לטובה, להעצים את המעמד שלהם בקרב "לקוחותיהם" ותוך כדי כך להביא ליצירת ביקוש רב או קידום מקצועי משמעותי.
כל מי שמעוניין להתקדם בתוך הארגון או מחוצה לו, יכול לעשות שימוש במדיה חברתית כדי לחזק את מעמדו ולגרום לכך שיגיעו אליו הצעות עבודה טובות בהמשך הדרך.
את מה שכתוב בספר אני גיליתי ממש במקרה. עבדתי במיקרוסופט במשך 14 שנה. במהלך השנים עשיתי שימוש רב במדיה חברתית כחלק מהתפקידים השונים שביצעתי. בתפקידי האחרון הייתי סמנכ"ל השיווק של חטיבת האונליין בחברה. במהלך עבודתי התחילו להגיע אלי הרבה הצעות עבודה. שאלתי את עצמי איך זה קרה? וההסבר היה פשוט – בלי שהתכוונתי לכך, הפעילות שהובלתי במדיה החברתית עזרה לי להיות ממותג כמומחה בתחום.
לאחר פרישתי ממיקרוסופט התחלתי לעסוק בייעוץ בתחום השיווק הדיגיטלי. גם כאן, המדיה החברתית היתה זאת שנתנה לי את המקפצה לקריירה החדשה.
גרי ויינרצ'וק היה בין הראשונים לחוות את מה שאני חוויתי לאחרונה ורבים מכם, אם תיישמו את העצות שמופיעות בספר, תחוו – פריצת דרך בקריירה, הגשמה עצמית, פרנסה וסיפוק רב.
אז נכון, יש גם חסרונות לפעילות משמעותית במדיה החברתית אבל לראשונה בהיסטוריה, כל אחד יכול מנהל השיווק של עצמו, לעסוק בנושאים שמעניינים אותו וכן, גם להרוויח מזה כסף.
(אפשר לקנות את הספר ב-30% הנחה באמצעות PayPal דרך דף הפייסבוק של מטר. בלי טיפת אובייקטיביות – אני ממליץ בחום).
-
Yogevjunkk