שלב ראשון בבניית המצגת – אשמח לעזרתכם

נכתב בתאריך 29/11/2011 בשעה 8:25 מאת ליאור

imageהגיע הזמן להתחיל את החשיבה המשותפת על המצגת.

לפני שאציג לכם את האתגר שבו אשמח לעזרתכם, תזכורת לרעיון המרכזי אותו אני מציג ב-4 משפטים.

נא להתרכז בבקשה.

תיאוריית חכמת ההמונים קיימת שנים רבות והיא טוענת שהתובנה הקולקטיבית של ההמון מייצרת תבונה לא פחות חכמה מזאת של מומחים כאשר אנו באים לפתור בעיות או לקבל החלטות.

עד לאחרונה, השימוש בחכמת ההמונים היה אפשרי בעיקר לארגונים אשר השקיעו משאבים רבים בפיתוח פתרונות טכנולוגיים שהפכו את חכמת ההמונים למוצר כדוגמת ויקיפדיה בתחום הידע ו-Waze בתחום הניווט.

הרעיון שאותו אני חוקר בדוקטורט ואותו אציג ב-TED טוען שהרשתות החברתיות מאפשרות לכל אחד מאיתנו לעשות שימוש בחכמת ההמונים בתהליכי חשיבה וקבלת החלטות בחיי היום יום.

כלומר, כל מי שיש לו כמות חברים מספיק גדולה, יכול לשאול אותם שאלות הדורשות חשיבה ולהתייחס לתובנה הקולקטיבית שתתקבל כאל הפתרון החכם ביותר לאתגר שהציג.

מי שיעשה זאת, ישדרג את יכולתו לחשוב ולקבל החלטות בצורה משמעותית.

נכון להיום, רוב מה שעושים ברשתות חברתיות זה שיתוף. ייתכן ובעתיד נעשה שימוש אחר ברשתות החברתיות והם יהפכו מכלי שיתוף לאמצעי חשיבה. חשיבה משותפת באמצעות חכמת ההמונים.

זהו.

במטרה להציג את הרעיון בצורה הטובה ביותר, אני רוצה לייצר מספר דוגמאות. אני מחפש נושאים ושאלות שאותן אשאל במטרה לגרום לאנשים לחשוב ביחד ולהגיע לתובנה קולקטיבית מרשימה.

לדוגמא – מרצה יכול ליצור מצגת באמצעות שימוש ברעיון הזה. וזה התהליך שאני עובר כאן.

אבל אני מחפש דוגמאות מתחומים נוספים. השאלות או התהליכים חייבים להיות פשוטים וברורים, כאלה הדורשים חשיבה ושהתשובה עליהם מורכבת מאוד.

יש לכם רעיונות? אתם מוזמנים לכתוב כאן או להצטרף לדיון בלינק הזה בפייסבוק.

נ.ב. מי שראה את האודישן, זוכר שלפני כל רעיון שהגיע מההמון, הצגתי שקף עם התמונה של האנשים שתרמו לרעיון. אני מתכנן לעשות את זה גם במצגת הסופית ב-TED 🙂

  • Josh Porath

     הי,
    אני יכול לחשוב על כמה וכמה תחומים:
    עיצוב פנים – איך לרהט את הדיה שלי ? האם לבחור בספה כזו או אחרת.
    סוגיות משפטיות – לא מורכבות מדי – כמו דוחו"ת תנועה – לשלם על דו"ח חניה או לא ?
    דייטינג….אין סוף אפשרויות

    ועוד

    יוש

  • Michtzy

    היי ליאור,
    אני חושבת שאתה מאוד צודק, אבל החכמה הזו תהיה נכונה ליישום רק בעוד זמן מה, באמת כאשר האנושות תהיה מוכנה לשיתוף לא רק מבחינת פלטפורמה טכנולוגית, אלא גם ברמה הרוחנית.
    אני סבורה כי על אף שנעשתה התקדמות עצומה בלמידה האנטושית הרוחנית, רמת הסובלנות כלפי תוכן עדיין אינה במקום מדוייק, מה שמעורר בעיה, ישראלית, בעיקרה, שנקראת עוקצנות, או "האני אראה לו מה זה…:-)".
    אני חושבת שכל פיסת מידע שמגיע אלינו באה ללמד אותנו משהו, לקחת אותנו צעד נוסף קדימה.
    אני חושבת שאם יצא לך להכיר את החשיבה ההכרתית של ימימה היא עשויה להוות בסיס נפלא למצגת שלך, ואני יכולה לתת לך שם וטלפון של אדם קסום שיכול לשפוך או על הנושא.
    כל תורתה מדברת על קשב ודיוק בתוכן שלנו והתוכן הסובב אותנו – מקסים ביותר.

  • אחד התחומים הברורים שכבר רבים משתמשים בו בחוכמת ההמונים (בפורומים וכו') הוא נושא הצרכנות.. איפה לקנות? מה טוב לקנות? ,כמה אמור לעלות  וכו'

  • Smadar

    שלום ליאור, לדעתי דוגמאות לדילמות בהן להמון יש חשיבות מכרעת ובהן ניתן להגיע לתובנה קולקטיבית הן כשיש חשש משימוש במוצר מסוים כמו למשל בתרופות .כמו שהיה לאחרונה עם תרופת האלטרוקסין (לטיפול בבלוטות) שיצרה תופעות לוואי ואנשים חוו בעיות שונות עד שהגיעו להבנה שאסור להשתמש ואף תבעו. אפשר להתייחס כך לדילמת שימוש בריטלין בילדים
     תרופה להפרעות קשב) כשאלה שההמון יכול לענות עליה וכד'… 

  • THEmarker

    האם כשההמון באיצטדיון צועק "יש אלוהים" אחרי הגול, הוא יודע משהו שהמומחים לא?
    עוד שאלה:
    האם לא מדובר בעצם בפירוש (שהוא החכמה) למשהו שנמצא אצל אחרים (רבים – במקרה הזה)? 
    כלומר, נגיד שישנו ציבור גדול הטוען משהו מסויים, שעומד בסתירה לדעתם של החכמים המעטים. בא חכם אחד, חוקר את דעת ההמון, מפרש אותו ומציג פיתרון ייחודי.
    מי כאן החכם – הציבור או החכם המפרש?

  • Amir

    החלטות בארגון הוע עניין של צוות הצוות קובע וחושב מה טוב לארגון למשל לשאול  אם מי כדאי להיות מקושרים באינטרנט כל אחד ממליץ ובסוף מקבלים החלטה למשל רוב החברים שלי המלצו לגלוש דרך פלאפון ולא סלקום או אוראנג' דוגמא!

  • מצטערת להישמע כמו תקליט סדוק אבל, חינוך, חינוך, חינוך, חינוך….
    כל מערכות (ברבים) החינוך בעולם כולו עתידותאמורות להשתנות, חלקן הנכבד משתנות כבר היום, בזכות חכמת ההמונים. אותם מחנכים educators המשתפים ומשתתפים בהתחבטויות שלהם (כמו לדוגמא ב-#edchat כל יום שלישי בערב בטוויטר) מבקשים לצאת מהבועה המקומית ולמצוא פתרון עולמי, גלובלי, כזה שישרת גם את העובדה שהמערכות הללו מכינות לפעמים סטודנטים במדינה אחת, שילכו ללמוד במדינה אחרת, או חוקרים במקום אחד, שיאספו ידע מ"ההמונים" ברחבי הספירה ומן הסתם העולם כולו.
    אין ספק שאם היו מלמדים הסטוריה, לדוגמא, דרך רשתות חברתיות, היינו (כו-לם) במקום שונה מאשר כשכל אומה מלמדת את ההסטוריה הקטנה והצרה שלה, מזווית ראיה אחת בלבד.
    והידע כולו מקבל משמעות שונה כשלוקחים בחשבון את משקל ההמונים ואת נגישות המידע.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    משרד ההגנה האמריקאי השתמש בחוכמת ההמונים בכדי לייצר דגם של כלי מלחמה.

    הגולשים קיבלו מאפינים ושלחו את הדגם שייצרו, לבסוף נבחר דגם אחד.
    הצבא חסך בכך: זמן, כסף והרוויח תובנות מכלל הגולשים.דני זקס

  • פרשנות לסוגיות דתיות , שמשפיע כתוצאה מכך על התנהגות ההמונים , אולי יש יותר מחכם 1 בתורה ,

    יכול להיות שתהיה קבוצה שתחליף את הרב עובדיה יוסף 🙂

  • Amit winder

    שלום ליאור והמון הצלחה בטד.

    לדעתי תחום שניתן וחשוב להשתמש בו בחוכמת ההמונים בצורה רצינית יותר הוא הרפואה.
    היתה הרצאה בטד שנגעה בזה והיא נקראת, החולה המתוקשב.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    החלטות פוליטיות חברתיות, החלטות עסקיות כמו: כמה האזרח יהיה מוכן לשלם על מוצר שיוצא לשוק, זו אחת הדילמות של כל יצרן.
    ראינו מה קרה ברוטשילד בתקופת הקיץ, ישבו אנשים עם מקרן באמצע השדרה, ניסו לגבש אג'נדה חברתית יחד, כולם עזרו להם, כולל אנשים מהבית דרך הרשתות.
    מהלכים שיווקיים – השימוש ברשתות ליצירת קמפיין טוב ויעיל דרך ריכוז רעיונות של אזרחים ברשת,
    תהליכי ייצור – שימוש בקהל הגולשים לקבלת רעיונות על מוצרים חדשים או אריזה חדשה למוצר קיים.

    מהמלל הזה ניתן להפיק מספר שאלות לקהל. . . .

    בהצלחה ליאור !

    שחר מטורין

  • אבישי

    ראשית, ברכות על הגשמת החלום

    רעיון מתחום הרפואה שכבר הועלה במספר מקומות אך עדיין לא קרה: שימוש במידע שאנשים מפרסמים ברשתות חברתיות על שחלו, יכול לשמש כאמצעי מעקב והכנה מראש של המערכות הרפואיות למגיפות או מעקב אחרי תפוצתן והתפתחותן של מחלות

    בהצלחה!
    אבישי מאינטל

  • ליאור

    סמדר, תחום הרפואה והתרופות עובר מהפיכה בזכות חכמת ההמונים. הנושא הוצג בהרצאה הזאת ב-TED.  הרצאה מרתקת, אני ממליץ בחום

    http://www.ted.com/talks/jamie_heywood_the_big_idea_my_brother_inspired.html
    תודה

  • ירון, בהחלט. זה השימוש הפופולארי אבל גם הנדוש. אני מחפש שימושים מעניינים ויצירתיים יותר. תודה

  • אהלן אבישי,
    זה בהחלט אחד הנושאים השימושיים ביותר בחכמת ההמונים. הוא כבר הוצג בטד. שם לב למצגת המרתקת הבאה
    http://www.ted.com/talks/jamie_heywood_the_big_idea_my_brother_inspired.html
    תודה,
    ליאור

  • שחר, רעיונות מצוינים. תודה רבה

  • נכון עמית. הרצאה מרתקת, הנה הלינק
    http://www.ted.com/talks/jamie_heywood_the_big_idea_my_brother_inspired.html
    אבל אני מחפש דוגמאות לשימוש אישי בחכמת ההמונים ברשתות חברתיות ולא באתר שנותן מענה בתחום מסוים, כמו בדוגמא הזאת

  • יניר, כיוון מחשבה מרתק שלא חשבתי עליו. תודה רבה!

  • תודה רבה דני

  • נכון, נכון, נכון!!! אתייחס לזה במצגת. תודה

  • שאלה מצוינת. בכלל, מה זאת האמת? קצת פילוסופי אבל בהחלט שווה דיון. תודה

  • תודה רבה. החיבור לרוחניות מרתק עבורי… אשמח ללמוד על זה עוד.
    תודה

  • רעיונות מצוינים. תודה רבה

  • Itai_b

    הי ליאור,
    יכול להיות שיהיה מעניין להשתמש בחכמת ההמון לטובת חיזוי מגמות בשוק ההון.
    אם נדע מה עושים "רוב" האנשים ובזמן, נוכל לזהות מגמה שתייצר קיבוע של הסנטינמנט ותשפיע על המסחר.
    כיום השוק מושפע בהרבה מקרים מפעולות שקורות מאחורי הקלעים, חכמת ההמון תייצר שקיפות לדעה הרווחת ואולי לראשונה השוק יגיב למחשבות ההמון במקום שכל יום נכסוס ציפורניים בלי לדעת מה הולך לקרות.

  • Arikbd
  • Amit winder

    עוד דוגמא יפה לשימוש בחכמת ההמונים באתר פליקר, גם היא מתוך הרצאה מרתקת בטד

    http://www.ted.com/talks/blaise_aguera_y_arcas_demos_photosynth.html
    ומה שעוד יותר מרתק הוא הפוטציאל בעתיד.

    שימוש אישי ופשוט יותר בחכמת ההמונים, יכול להיות גם בתחום התיירות. 
    במקרה כזה, מעבר למידע רב ומגוון, יש לנו אפשרות לפלח ולהתאים את המידע בצורה אישית יותר                                       ממה שלונלי פלנט מסוגל להתאים עבורנו כיום.

  • Robi

    ליאור, ראשית כבודדדדדדד 🙂

    לא מזמן הבאת לינק של הרצאה ב TED שמביאה שתי דוגמאות לשימוש בחוכמת ההמונים מבלי שההמון יודע שעושים בו שימוש
    http://www.youtube.com/watch?v=cQl6jUjFjp4&sns=fb

    כמו כן לקראת הנסיעה שלך לTED תוכל להשתמש בחכמת ההמונים כדי לתכנן ולבחור את תוכנית הנסיעה והשהות שלך במקום כאשר אתה יכול לנסות ו"לפקס" את ההמון לתוכנית הזולה ביותר, המהירה ביותר או להקצות תקציב מקסימאלי שאתה רוצה להתכנס אליו ואז תוכל להחליט על מלון זול, מסעדות יקרות וכו' בתוכנית יכולה לכלול –  טיסות, מוניות, מלונות, מסעדות מתנות למשפחה ובכלל אטרקציות שאסור לפספס באיזור הכנס.

    בהצלחה
    רובי

  • Amit winder

    עוד שימוש שאני אוהב במיוחד בחכמת ההמונים הוא שימוש של עסק מסויים, בקהל היעד שלו, על מנת להגיע לבחירות והחלטות עסקיות שונות ומגוונות, החל מבחירת שם ולוגו, ועד בחירת הבדים לקולקציית הבגדים הבאה:

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=421816606925&set=a.418698416925.193857.749796925&type=3&theater

  • אבישי

    הכוונה היא לא מידע שאנשים במספר מוגבל מתנדבים לפרסם באתר רפואי ייעודי (שסביר להניח עוסק במחלות קשות / כרוניות) אלא מעקב גיאוגרפי בזמן אמת אחר מידע שמפורסם באתרים חברתיים המכיל לדוגמא את המילים: חולה, יש לי חום, משתעל …

    הופעה מאסיבית של המילים הנ"ל באנשים מאותו איזור יכולה לבשר על התפרצות מגיפה והופעתן אצל אנשים מאיזור סמוך יכולה לרמז על התפשטותה

  • תודה על ההוראות המפורטות. עזר לי מאד

  • מצגת מרתקת. תודה על העבודה המיוחדת

  • Pingback: oily skin treatment for women()