The Future of PR

נכתב בתאריך 18/8/2010 בשעה 17:37 מאת ליאור

press

המאמר המרתק הזה ב-mashable גרם לי לחשוב על העתיד של תחום יחסי הציבור.

אחת הפעמים הראשונות שבהם הבנתי שמשהו מעניין קורה בתחום הזה הייתה לפני שנה בערך, אחרי שכתבתי בטוויטר את העדכון "משהו מעניין יקרה הערב".

חמש דקות אחרי שכתבתי את זה, הגיעה למשרדי הדוברת ומנהלת יחסי הציבור של מיקרוסופט, גלית מוטאי (התותחית) עם פנים חמורות סבר.

כל מי שעובד בשיווק מכיר את הרגע הזה שבו הדובר מגיע אליך למשרד עם פנים מודאגות. זה רגע די מלחיץ ומשמעותו בד"כ שצריך לטפל במשבר תקשורתי כלשהו.

שאלתי אותה "נו, מה קרה?"…

היא ענתה "התקשרו מידיעות אחרונות והם שואלים מה קורה היום בערב!".

מאז, מידי מס' שבועות קיבלתי ממנה שיחה דומה, בעקבות משהו שכתבתי בבלוג, בטוויטר או בפייסבוק.

יחסי הציבור מזינים חלק גדול ממה שאנחנו קוראים בעיתונים… יחסי הציבור הם שומרי הסף של המידע שיוצא מהארגון החוצה, אבל פתאום המידע זורם החוצה בצורה חופשית. עיתונאים חרוצים יכולים להגיע ישירות כמעט לכל בכיר שירצו. זה נכון בעיקר בארה"ב, שם רבים מהבכירים פעילים בטוויטר וכמעט כולם פעילים בפייסבוק.

מעבר לזה, כל מי שעוסק ביח"צ יודע שמערכת היחסים עם העיתונאים חשובה לא פחות מהצד המקצועי. המדיה החברתית מאפשרת לאנשים שעוסקים בתקשורת מ-2 צידי המתרס לנהל קשר רצוף באמצעות המדיה החברתית.

אם עיתונאים רבים בחרו לעקוב אחרי או להיות חברים שלי בפייסבוק, האם זה משפיע על הקשר שיש לי איתם? בוודאי שכן. לא רק בצד המקצועי אלה כנראה שהרבה מעבר לכך.

התחום הנוסף שעומד לעבור שינוי דרמטי הוא הדרך שבה כותבים הודעה לעיתונות.

רוב ההודעות האלה נראות אותו הדבר – כותרת שיווקית, משנה עוד יותר שיווקי, טקסט שמפאר את מה שהחברה מעוניינת להגיד וציטוטים של בכירים ש-"חייבים" להופיע בידיעה. פעם שלחו את זה בפקס, היום שולחים את זה באימייל. יופי.

המדיה החברתית ותרבות "140 התווים" עושה שינוי גדול גם בדרך שבה יכתבו הודעות לעיתונות בעתיד. כפי שמציין המאמר ב-mashable, המגמה הזאת תופסת תאוצה בארה"ב ואין לי ספק שהיא תגיע גם למחוזותינו.

הודעה לעיתונות ברוח העידן הדיגיטלי נראית אחרת לגמרי ויש לה את המאפיינים הבאים:

· קצרה יותר – אם אפשר להעביר מסר ב-140 תוים, אין שום סיבה בעולם להוציא הודעה ארוכה כאורך הגלות. רוצים מידע נוסף? הנה כמה לינקים לשימושכם. זהו.

· שימוש בוידאו. וידאו קצר של המנכ"ל יכול לתת ערך. סרטוני וידאו מצורפים שבהם אפשר לעשות שימוש. כל זה יכול לתת ערך רב להודעה.

· ההודעה תכיל מידע שמתאים לפורמטים שונים – עיתון הוא רק אחד מהם. חשוב, אבל יש עוד כמה. נוסח קצר לטוויטר, נוסח במטרה לייצר שיחה לפייסבוק ועוד.

· במקום לכתוב הודעה לעיתונות ו-"להפיץ" אותה לעיתונאים, יעשה שימוש במדיה חברתית כדי ליצור שיחה ולנהל תקשורת דו-כיוונית בנושא ההודעה.