שלט חוצות כזה יש (בינתיים) רק לטום קרוז

נכתב בתאריך 3/3/2011 בשעה 12:15 מאת ליאור

clip_image001

"פייסבוק הוא שילוט החוצות של הדור החדש, לא הרבה יותר מזה", כך כתב היום ידידי יוני סער בטור שלו ב-TheMarker. אני אוהב מאוד הטור, ומקפיד לקרוא אותו, ולרוב גם מסכים עם מה שכתוב שם. אבל היום הוא גרם לי להרים גבה…האם באמת פייסבוק הוא לא הרבה יותר משלט חוצות עבור מפרסמים?

אז ברשותכם, הנה חמישה הבדלים מהותיים בין שילט חוצות לבין מה שמותגים עושים בפייסבוק.

1. פעילות ארוכת טווח.

שלט חוצות או באנר פרסומי באינטרנט זוכה לחשיפה במסגרת תקופת זמן מוגבלת. לעומת זאת פעילות בפייסבוק יוצרת קשר ארוך טווח עם הצרכנים. בשיווק יש משמעות רבה לקשר ארוך טווח…

2. שיחה.

מתי בפעם האחרונה דיברתם עם שלט חוצות? בפייסבוק אנשים פשוטו כמשמעו כותבים מסרים אל ה"מותג" כאילו היה אנושי, וה"מותג" עונה להם. מדובר בשיחה דו כיוונית, לה מקשיבים גולשים רבים אחרים, שמתקיימת באופן כזה לראשונה מאז המצאת הדפוס, הטלוויזיה ובוודאי שלא מתקיימת בעולם שילוט החוצות. (אלא אם אתם טום קרוז בסרט Minority Report) האם יש משהו רחוק יותר משלט חוצות? מעבר לשיחות שנוצרות תוך כדי הפעילות השיווקית, מותגים שפועלים נכון גורמים לחלק מהאוהדים לשתף את המידע עם החברים שלהם. אז מגיעים לחשיפה עקיפה שיכולה להיות פי 5 או 10 מכמות האוהדים של המותג.

3. Engagement.

האמת שכבר נמאס מהמונח Engagement שהפך להיות Buzzword שכולם מדקלמים. אבל למעט כמה קמפיינים של שילוט חוצות נדירים, רוב שלטי החוצות לא מייצרים שום קשר עם הצרכנים. הם פשוט תקועים מול הפרצוף של אנשים תוך כדי נסיעה בדיוק כמו שבאנרים תקועים מול הפנים של הגולשים. יש לא מעט מותגים שמצליחים לייצר עניין ושיחה בקבוצות שלהם בפייסבוק. אם זה לא קורה, אני מסכים שאין שום טעם בפעילות בפייסבוק. אבל כאשר זה קורה, זה מצויין, ותורם גם לצרכנים שקולם נשמע וחשוב גם למותג שמקבל פידבק. זה חשוב גם לא רק למי שמגיב אלה גם לרוב השקט שמביט מהצד. יש הבדל מהותי בין מי שמביט בשלט חוצות לבין מי שמביט בפעילות תוססת ומלאה בתגובות, ומגבש בעקבותיה עמדות ודעות על המותג.

4. בחירה חופשית

כמו שכתב בתגובה לפוסט הזה ניר לבני, להבדיל משלט חוצות, בפייסבוק הצרכן מחליט להקשיב רק למותגים שמעניינים אותו. בדיוק כמו שאפשר לעשות Like, אפשר לעשות Unlike ואז לא לשמוע יותר לעולם מאותו מותג בפייסבוק. הבחירה הזאת גורמת לכך שמידע שמגיע דרך פייסבוק זוכה לתשומת לב רבה וסינון נמוך לעומת הסינון שאנחנו עושים לפרסום מסוג Interruption Advertising כמו שילוט חוצות.

5. אמינות.

זה ההבדל האחרון ואולי החשוב ביותר בין עולם הפרסום המסורתי לבין פעילויות שיווק בפייסבוק. צרכנים מאמינים לחברים שלהם הרבה יותר מאשר לכל סוג של פרסומת. המדיה החברתית, שסער נוטה לזלזל בה בטור שלו, עושה מהפיכה היסטורית בעולם השיווק מכיוון שהוא מאפשר כמעט לכל אחד להתייעץ עם החברים שלו לפני כל החלטה צרכנית.

אז נכון, פייסבוק הוא לא חזות הכל. צריך לקחת את הבאזז בפרופורציות ולעשות שימוש בפייסבוק בצורה מושכלת. אבל להגיד שזה בסה"כ שלט חוצות זאת לדעתי טעות…

מה דעתכם?

  • Arikbd

    ליאור,
    אני מסכים אתך אבל לקחת רק משפט אחד מתוך הטור.
    אני חושב שגם יוני סער מסכים אתך, הוא רק מאוכזב שמה שפייסבוק "מבטיח" או מאפשר לעשות לא באמת קורה ואז המסכנה שלו שזה בעצם נותר "שילוט החוצות של הדור החדש, לא הרבה יותר מזה".
    מה שאני חושב זה שאולי יש באמת נטיה לחשוב שהכלי המדהים הזה פייסבוק "יעשה את העבודה" אבל כמו שכותב יוני, כמה מותגים באמת מקבלים את מה שאפשר לקבל ושאתה הגדרת של שיחה ומעורבות של הקהל שלהם – לפי הטענה של יוסי מעט מאוד.
    אני חושב שחלק מהנושא הוא שצורת העבודה היא עדיין עם אורינטציה פירסומית ופחות שיתוף נסיון לשיתוף וניצול היתרונות הללו של הקשר הישיר אל הקהל.
    אריק

  • ליאור

    אריק,
    אם כוונתו היתה להביע אכזבה מהפעילות של חלק מהמותגים בפייסבוק, אז אני מסכים איתו. אכן יש הרבה דוגמאות לפעילויות לא נכונות שמייצרות "פילים לבנים" בלי שום קשר אמיתי עם הלקוחות. אכן מדובר בפעילות שהיא ממש לא כמו שעובד עולם הפרסום או יחסי הציבור ויש מותגים רבים שלא מבינים זאת.
    יכול להיות שנתפסתי למשפט אחד והייתי צריך להתייחס למה שנכתב בצורה יותר רחבה אבל זה המשפט שתפס לי את העין (והיה בכותרת בעיתון המודפס).
    תודה

  • אסף

    אני מסכים עם שניכם ובעיקר עם הטור המדובר.
    בעיני התעשיה הזו עדיין נמצאת בשלב ההתלהבות מהמדיום ורובה המכריע אפילו לא מטריד את עצמו בשאלת התוכן.
    מותגים וחברות מסחריות קופצות על עגלה שהן תופסות כמגניבה וחדשנים בלי שנראה שהן שואלות את עצמן שאלות שנראות לי בסיסיות: עם מי אני רוצה לשוחח? על מה? האם יש לי משהו מעניין לשוחח עליו?
    התוצאה ברוב המקרים היא מרדף חסר תוחלת אחרי לייקים – לכאורה יצירת הקהילה – אבל גם למותגים מקומיים עמוסי לייקים לא ממש לא ברור מה עושים עם הקהילה הזו אחרי שנאספה. התוצאות בטור של יוני מוכיחות שגם מותגים עם המון לייקים מייצרות שיח שלא באמת מעניין אף אחד. צלמו את עצמכם עם המוצר שלנו וזכו בפרסים? מה אתם אוהבים על ההמבורגר שלכם? זה השיח פורץ הדרך בין לקוח למותג שלשמו התכנסנו?
    בעיני זה קשקוש, זה לא עובד, והחברות האמורות מבזבזות על זה יותר עלות מהתועלת שזה מייצר להם.
    נכון לישראל 2011 שיווק בפייסבוק זה רוב הזמן טרנד ריק מתוכן בעיני. ועד שמותגים לא "יתבגרו" ויבינו שאם אין לך משהו מעניין להגיד לא יעזור לך גם אם אתה אומר אותו בפייסבוק, האבחנה של יוני סער מדויקת.

  • Akr

    שתי תובנות: הלקוח בד"כ לא מקשיב למותגים אליהם התחבר. ברוב המקרים הוא התחבר בגלל סיבה פרוזאית כמו מבצע לייקים /פרסים או הדפסת קופון וכו' (בקיצור פעילות קד"מ.
    ואחרי שסיים את האינטראקציה הזו הוא לא כל כך מקשיב למותג.
    בקשר לאמינות – הטיעון נכון רק שהוא לא נכון בגדול כלפי פייסבוק. הוא נכון לגבי זירות שיחה אחרות כמו קומנות ופורומים. כמות האנשים המחפשים מידע ותמיכה בהחלטות צרכניות בפייסבוק קטן בעשרות אחוזים מאלו המחפשים מידע כזה בפורומים.
    אבל אה מדבר מהפוזיציה כיועץ לענייני רשתות חברתיות לחברות שונות…

  • ליאור

    תחרויות לייקים זאת הרעה החולה של פעילויות בפייסבוק. לצערי יש הרבה דוגמאות לשימוש רע.
    אבל המרחק מכאן ועד האמירה שפייסבוק זה שלט חוצות גדול מאוד. יותר נכון להגיד שיש רבים שעושים בו שימוש לא נכון ויש גם לא מעט שעושים בו שימוש יוצא מהכלל.

  • אסף

    אם אתה מכיר דוגמאות של חברות ישראליות שמייצרות שיח אמיתי ומעניין אשמח לשמוע.
    ואני לא מנסה להיות קנטרן, אני באמת מחפש כבר חודשים פעילות פייסבוק ראויה של חברה עברית.
    משהו עם תוכן אמיתי ומעניין ושיח שמקדם מישהו לאן שהוא…

  • ליאור

    יש המון דוגמאות.
    הנה כמה-
    סופרפארם
    סודות המטבח (של ניופאן)
    פיצה דומינוס ישראל

    ויש עוד המון…

  • Arikbd

    אסף
    אני מסכים.
    לדעתי רוב החברות שם כי כולם שם ונוצרה התחושה שאתה לא יכול להרשות לעצמך לא להיות שם.
    אבל מעט, ואני ממש לא מומחה בתחום, לוקחות את היתרונות והיכולות של התחום ומשתמשות בכלים.
    מעניין אותי איך אנשי השיווק בארגון מצדיקים את ההוצאה, מה הם מביאים כמשוב על הפעילות? כמות הלייקים שעשו לנו?
    דבר נוסף, אני חושב שפייסבוק לא מתאים לכל סוג של חברה ומאוד תלוי מה אתה עושה, כי אחרת יש הרבה מאוד ערוצים כולל מדיה חברתית אחרת שיותר מתאימים מפייסבוקץ

  • Arikbd

    אני חושב שזה המצב כי לא משתמשים נכון במדיה.
    בעיקרון, אם אני משקיע במדיה כזו לא מעניין אותי כמה "חברים" יש לי או כמה לייקים. אני כמו שליאור כתב רוצה שיחה, רוצה מעורבות וגישה ישירה, אינטימית יותר ללקוח שלי.
    ולפעמים התעקשות של חברות שתעשה להם לייק כדי שתוכל להכנס ולהדפיס קופון, מה היא תרמה הדפסתי והלכתי, אז יש להם יותר לייקים – ביג דיל. החברות צריכות לייצר מקום שאני ארצה לזור אליו, להגיב, לבקש, להעיר ולהאיר זה מה שחזק במדיה.

  • ליאור

    ההיפך הוא הנכון. אם יש מקום שבו לקוחות מקשיבים למותגים זה בפייסבוק ובטוויטר. זה חלק מהפיד שמכיל מידע של החברים שלהם ולא חלק נפרד שמוקדש לפרסום.
    לגבי אמינות, האמינות למידע שמפורסם בפורומים הולכת וקטנה מכיוון שחלק גדול מהפעילות שם מגיעה מגורמים מסחריים.
    לגבי החלטות צרכניות, אכן קבלת המלצות מחברים זה תחום חדש אבל אני מעריך שהוא יגדל בצורה משמעותית בשנה הקרוב ובעתיד רוב הצרכנים ישתפו את החברים שלהם בהחלטות צרכניות חשובות.
    אני אכן לא אובייקטיבי ועוסק ביעוץ בתחום השיווק הדיגיטלי (ולא רק הרשתות החברתיות). ככה זה בחיים.

  • ליאור

    בדיוק!

  • Eli_lieberman

    אם זירת הפירסום תרד משלטי החוצות והבינינים ותעבור לפייסבוק זה יהיה מבורך ככה נוכל לראות שוב את העצים והטבע שמוסתרים על ידי שלטי חוצות שהשתלטו על כל חלקה טובה

  • Yaron

    בעקבות הכתבה, ולאור זה שאני שרוף על השחקן המדובר, החלטתי שסירטון החברה (שים לב לשם החברה) יהיה קרוב לסירטון שבפוסט שלך
    http://www.youtube.com/watch?v=X5zcoUp4LHI