מבנה ההרצאה – מה דעתכם?

נכתב בתאריך 21/12/2011 בשעה 10:10 מאת ליאור

image

(פוסט ארוך… אבל חשוב)

בהמשך להכנות לקראת ההרצאה ב-TED, אחרי ששאלתי אתכם מה צריך להיות בהרצאה ואיך כדאי להדגים את חכמת ההמונים, קיבלתי מאות רעיונות מהארץ ומהעולם. חלקם היו ממש טובים ומרתקים.

רגע לפני שאני מתחיל לכתוב את הטקסט המפורט של ההרצאה, אני רוצה להציג בפניכם את מבנה המצגת. אם יש לכם הערות / רעיונות לשיפור, לתוספות או לשינויים, אשמח מאוד לשמוע.

אחרי שאקבל את הפידבקים, אכתוב טיוטה ראשונה של הטקסט, אותה אשתף עם כולכם (בדף Wiki שתוכלו לערוך).

אז הנה המבנה של המצגת:

פתיחה

מי אני… עם דגש על תקופת נעורי בה הייתי computer geek נטול חיי חברה. כיצד הפעילות שלי בפייסבוק הובילה אותי ללימודי דוקטורט בנושא חכמת ההמונים, ואיך כל זה הוביל אותי להציג את המצגת הראשונה ב-TED אשר מבוססת על חכמת ההמונים.

מה זאת חכמת ההמונים

אם הכל יסתדר כמו שאני מקווה, יעלה שור על הבמה , אז אשחזר את האירוע שהיווה בסיס לחכמת ההמונים. אבקש מהיושבים בקהל להיכנס לאתר אינטרנט סלולארי ולנסות לנחש את משקל השור מתוך כוונה שהמשקל הממוצע יהיה אכן משקל השור.

בנוסף, אציע לכל מי שרוצה להציע לי משפט סיום למצגת.

אסביר כיצד היום בעידן שבו הרשתות החברתיות כל כך פופולאריות, כל אחד יכול לעשות שימוש בחכמת ההמונים באמצעות פנייה לחברים שלו ברשתות החברתיות.

דוגמאות

בחלק הזה של ההרצאה אציג מספר דוגמאות מהארץ ומהעולם על השימוש בחכמת ההמונים באמצעות מדיה חברתית:

כומר אשר עושה שימוש בחכמת ההמונים באמצעות חשבון הפייסבוק האישי שלו לכתיבת המיסה השבועית שהוא מעביר בכנסייה. הוא מספר שבעקבות כך מידי יום ראשון הכנסייה מלאה עד אפס מקום ומגיעים אליה הרבה יותר צעירים וילדים. חכמת ההמונים מסייעת לו לגשר על הפערים הבינ-דוריים בין הצעירים והמבוגרים בכנסיה.

אמא אשר מגדלת את הבן שלה באמצעות חכמת ההמונים. גידול ילדים זאת משימה אשר דורשת קבלת החלטות ברמה יום יומית. בילד הראשון לפעמים קשה לדעת מה ההחלטה הנכונה. האמא הזאת מספרת איך בזכות חכמת ההמונים היא מקבלת החלטות נכונות יותר בגידול בנה. לדוגמא – באמצעות חכמת ההמונים היא קיבלה הכוונה כיצד תוכל לפתור בעיה בדיבור שהייתה לו. הניסיון של האמהות האחרות מסייע לה לקבל החלטות מושכלות יותר.

מעבר לזה, אספר על השימוש שאני עשיתי בחכמת ההמונים ליצור את המצגת עצמה. יכול להיות שזאת דרך חדשה לייצר עוד מצגות ב-TED?…

אתה מכירים עוד דוגמאות? (צריך עוד דוגמאות?)

איך זה עובד

בחלק הזה אנסה לענות על השאלות העיקריות שקיבלתי מאז התחלתי לעבוד על המצגת.

כמה חברים נחשבים להמון?

מתוך כל התגובות, מה התובנה הקולקטיבית?

האם ההמון תמיד חכם? (יש לכם דוגמאות למקרים שבהם הממוצע של הדעות מייצג משהו לא חכם?)

האם זה עובד?…

בשלב הזה אקח מעטפה שבה כתוב המשקל של השור. אציג שקף גרף שמציג את המשקלים שהתקבלו מהקהל ואת המשקל הממוצע. אז אפתח את המעטפה בתקווה שהמשקל הממוצע יהיה דומה למשקל האמיתי(אני כבר בלחץ…)

האם יש לכם רעיונות לשאלות נוספות שכדאי לי להתייחס אליהן?…

מה המשמעות של כל זה?

מה המשמעות של חשיבה משותפת (הצגת המושג Mind Sharing)?

האם המין האנושי נמצא לפני שלב חדש שבו בני האדם ישפרו את יכולת החשיבה בצורה משמעותית?

האם השימוש ברשתות החברתיות ישתנה? במקום רק לשתף נעשה שימוש ברשתות החברתיות כדי לחשוב ?

האם חכמת ההמונים יכולה להצליח במקום שבו מנהיגים נכשלים? (יש כאן רעיון מעניין שאציג)

האם חכמת ההמונים יכולה להגשים חלומות?

לפעמים חלומות מתגשמים

כאן אחזור לספר על החלום שלי וכמה הרגע הזה הוא מיוחד עבורי.

אשאל את המשתתפים בקהל למי יש חלום? כולם יודעים כמה חלומות יכולים לתת טעם לחיים. אולי מעבר לחשיבות החלום, חשוב לא פחות לשתף ולספר אותו לאחרים?

תודות ומשפט סיום

כאן אציג אנימציה שמציגה את תמונות הפרופיל של כל אלה שסייעו בהכנת המצגת שהופכת למילה Thank You (או אנימציה מסוג אחר). מישהו יכול/רוצה לסייע בבנייה של זה?…

לסיום, מישהו יגיש לי iPad שבו יהיה כתוב משפט הסיום של המצגת שנשלח בזמן אמת. להזכירכם, המשפט שנשלח באודישן היה: Great minds think alike, clever minds think together.

תודה ששרדתם עד כאן…

עכשיו תורכם לחשוב ולהציע רעיונות לשיפור.

תודה מכל הלב.

(לינק לתגובות בפייסבוק)

  • shahar

    היי ליאור,
    נשמע מעניין ביותר. הנה כמה הערות/הארות לישון עליהן לילה…
    1. בפתיחה – הייתי מציגה באופן מסוים גם את שהותך הארוכה במייקרוסופט, בטוחה שעבודתך שם תרמה וקידמה אותך לעבר ההרצאה, אם בניסיון וקירבה לתחום, דיבור עם אנשים וכיו"ב.
    2. דוגמאות – דוגמה נוספת שהייתי מציגה ספציפית בקשר לפייסבוק, הוא הקבוצות המרובות שנפתחות כמו פטריות אחרי הגשם בקרב סטודנטים, ספציפית לקורסים מסוימים שהם לומדים, שם חולקים המוןןןןןן תכנים וחומרי לימוד, פותרים עבודות, מבחנים ועוד. האם זה אפקטיבי?! אם כן למי לסטודנטים או לממוצע ציונים שמעלה את ממוצע האוניברסיטה/מכללה? ולאן נעלם הלימוד של פעם עם קריאה והעשרה מספר כמקור לימוד וכתיבה בעפרון ותחושת העשייה….
    3. דוגמת השור – רק קח בחשבון שההתעסקות לא גוזלת זמן יקר מדקות ההרצאה שלך. הרעיון מצוין. 
    4. המוןןןן בהצלחה.
    שחר.

  • הי שחר,
    תודה על הפידבקים המצוינים!
    לגבי מיקרוסופט, אני אשקול את זה. אני צריך לחשוב איך זה קשור לנושא ההרצאה. אני לא רוצה להפוך את ההקדמה לפרסום עצמי ולכן לא כתבתי את זה במקור.
    הדוגמא שהצגת לגבי סטודנטים יכולה להיות דוגמא למה לא טוב בחכמת ההמונים. אני מחפש עוד דוגמאות כאלה לפני שאחליט איזה דוגמה היא החזקה ביותר ואותה בהחלט אציג.
    לגבי השור, את צודקת. אני מתכנן שזה יקח עד דקה וחצי מתוכם חצי דקה שבה אני מבקש מהאנשים להעריך מה משקל השור ועוד דקה של יצירת חוויה משעשעת. להומור לטעמי יש תפקיד חשוב במצגת לא פחות מהתכנים (כמובן לא להגזים בזמן, אבל מידי פעם לתת נגיעה של משהו מצחיק).
    ליאור

  • יובל פכט

    היי ליאור,
    עוד דוגמה טובה לחוכמת המונים – WAZE

  • יובל, נכון, דוגמא נפלאה. אבל פחות מוכרת בעולם ולכן זה יקח מידי זמן להסביר אותה.

  • יובל פכט

    כמה זמן תיכננת לכל קטע? אני מבין שזמן הוא נקודה קריטית. צריך להקציב לכל קטע זמן זהה? שונה? איפה יותר?

  • ליאור נראה מצויין!

    לא הייתי מוסיפה עוד יותר מדיי דוגמאות, כי הקהל ילך לאיבוד, אולי רק עוד מקסימום אחת.
    אולי כדי אבל להוסיף במקרה של באמא, דוגמאות מעולמות שונים של חוכמת ההמונים; פייסבוק=חברים קרובים שלה, פורום הורים באינטרנט=אנשים מכל העולם שלא מכירה, ואולי גם דוגמה לא וירטואלית > שיחה עם אמהות בגינה.
    לגבי האנימציה, אני חלשה בזה אבל אשמח לעזור לך להכין את החומרים לאנימציה בפוטושופ 🙂

  • אתה צודק. אני כרגע מתכנן תוכן לכ-12 דקות אבל אדע את מסגרת הזמן המדויקת בהמשך.
    החלקים העיקריים הם באמצע ההרצאה – הדוגמאות, ההסבר איך זה עובד והמשמעות של זה. 
    אחרי שאסיים לכתוב את הטקסט, אדע כמה זמן בדיוק יוקדש לכל חלק.

  • תודה רבה יקירתי. אם אזדקק לעזרה, אפנה אליך.

  • Yuval Dror

    שחר, באשר לדוגמה השניה, דוגמת הסטודנטים, קוראים לזה "עצלנות ההמונים" ולא "חוכמת ההמונים" וגם על זה אפשר לעשות הרצאה מעניינת בטד.

  • בדיוק
    תפור עליך להעביר הרצאה כזאת 🙂 

  • Shimshon

    כדי לחסוך את זמן ההתארגנות של הקהל תוך כדי המצגת וכדי למזער את הזמן שזה ייקח מהמצגת שלך, אפשר כבר בשלב שלפני עלייתך לבמה להציג שקופית שאומרת משהו בסגנון: "כדי ליטול חלק במצגת הבאה, אנא גלוש כבר עכשיו באמצעות הטלפון שלך לאתר הבא: veryshortlink.com". באתר עצמו צריך להיות כתוב משהו כמו: "במהלך המצגת תתבקש להכניס מספר כלשהו לתיבה שלמטה. אנא השאר את החלון פתוח בטלפון שלך…"

  • Shimshon

    אפשר אפילו לקחת את זה צעד נוסף קדימה ולהדגים את התרומה הפוטנציאלית של חכמת ההמון לתהליך קבלת החלטות. כמה רגעים לאחר שכל אחד מנחש את המשקל, יופיע בטלפון של כל אחד משפט שאומר משהו בסגנון: "רוב האנשים באולם חושבים שהמשקל שהצעת נמוך מדי. האם תרצה להציע משקל גבוה יותר?" ובסופו של תהליך, אפשר להראות גם את מידת הטעות הממוצעת של כולם לפני ואחרי "עצת ההמון". למרות שזה רעיון יפה (אם יורשה לי J) ולמרות שזה מדגים את הפרקטיקה האפשרית של חכמת ההמון, אני חושב שזה קצת מורכב מדי לשלב הזה במצגת שלך.

  • Tal Shahar

    אתה יהודי אז אתה בודאי יודע מה קורה כשהמונים חושבים משהו רע על קבוצה אחרת. לפני קצת יותר מ 60 שנה קראו לזה שואה. זו אמנם דוגמא קשה אבל היא ממחישה היטב שחשיבה של רבים לא תמיד מובילה להחלטות טובות.

  • טל, אני לא בטוח שאפשר לקרוא לזה "חכמת" ההמונים מכיוון שלא הרבה אנשים היו שותפים בתהליך החשיבה ביצירת השואה (רבים ביצעו אבל מעטים חשבו)….

  • Tal Shahar

    אוקי קיבלתי 🙂
    מה לגבי אביב העמים הערבי? רבים במצריים יצאו להפגין, כי כולם יחדיו רצו והפילו את המשטר האם מה שיצא מהחלטתם המשותפת יהיה טוב יותר? הנסיון ממה שקרה באירן לא עומד לטובתם (האייטולה נבחר באופן דמוקרטי)….
    העניין הוא שהרבה פעמים אנשים רבים יודעים להגדיר יחד מה הם לא רוצים אך הרבה יותר קשה להגדיר ביחד מה כן רוצים

  • לביא

    אתה צודק, אבל אתה צריך לזכור שהמפלגה הנאצית עם מצע ברור מראש עלתה לשלטו בגרמניה בבחירות דמוקרטיות – כלומר חוכמת ההמון היא שהביא את המפלגה הזו לשלטון.

    דוגמא נוספת – הצונאמי של 2004.  השלב המקדים לצונאמי של חג המולד 2004 היה נסיגה של מאות מטרים של חוף הים.  מאות אנשים נהרו לחוף כדי לחזות בתופעה ולא ידעו שבכך חרצו את גורלם.

  • קבל רעיון להרצאה: קהילת הכושים העבריים מדימונה.
    מה שמעניין זה אורח החיים שלהם שגורם ל 0 מחלות לב 0 סרטן 0 שווץ מוחי וגיל מופלג. כאילו להגיע ל 120 זה ברגיל אצלם.
    קבל קישור לסולן הלהקה שלהם בן 70 וקופץ שר כמו בן 30 ונראה כבן 50. מדהים !!!