Crowd Cheering
בעת האחרונה פונים אלי הרבה אנשים טובים שמאחלים הצלחה, מציעים עזרה, מתעניינים ושואלים שאלות. זה קורה לא רק בפייסבוק אלה גם בסופר, אצל הירקן ואפילו בתור לרופא…
הנה כמה שאלות מהתקופה האחרונה.
כמה שוקל השור?
יש לא מעט החוששים מתוצאות הניסוי שאני עורך עם השור. הרי בעידן הנוכחי (להבדיל מלפני 100 שנה) אנשים לא רגילים לראות שוורים ובוודאי שלא להעריך את משקלם.
אחד מאנשי האקדמיה שאני מעריך מאוד הזהיר אותי, ואמר שבניסוי המקורי של חכמת ההמונים, לפני כ-100 שנה, הקהל היה מורכב מאנשי מקצוע שידעו להעריך בעין מקצועית את משקל השור.
לפני 5 ימים פרסמתי את התמונות של השור שאציג וביקשתי שתעריכו את משקלו רק על בסיס התמונות.
כעבור 20 דקות קיבלתי 30 תשובות ראשונות. הממוצע שלהם היה קרוב במרחק של 13 ק”ג למשקל השור. התחלה טובה אבל רק התחלה.
כעבור מספר ימים קיבלתי 250 תשובות שונות ומגוונות החל מרבע מהמשקל האמיתי ועד משקל גדול פי חמש!
פתחתי גיליון Excel ובחרדה גדולה חישבתי את הממוצע.
אני לא אחשוף כאן את המשקל האמיתי (את זה אעשה בהרצאה) אבל כשראיתי את התוצאות הלב שלי החסיר פעימה. הממוצע שיצא לי בחישוב, על בסיס מספרים שאתם סיפקתם, רחוק מהמשקל האמיתי בפחות מ-3 ק"ג! מדהים, לא?
זאת חכמת ההמונים והיא עובדת היום בדיוק כמו לפני 100 שנה בכפר הקטן באנגליה.
חכמת המונים כמותית לעומת איכותית
מציאת משקל השור זאת שאלה שהחישוב שלה פשוט – שואלים את ההמון שאלה כמותית ומחשבים את הממוצע.
אבל אם אנחנו שואלים שאלה מורכבת, כזאת שהתשובה עליה היא איכותית, מה היא חכמת ההמונים?
במקרים כאלה צריך להבחין בין 2 מקרים:
א. שאלה שבה מחפשים תובנה קולקטיבית. לדוגמא כאשר אנו צריכים לקבל החלטה והאפשרויות שעומדות בפנינו מוגבלות. במקרה הזה, התובנה הקולקטיבית נובעת מהתשובות שחוזרות על עצמן רוב הפעמים. הממוצע הוא הרוב.
ב. שאלה שבה מחפשים רעיון יצירתי. לדוגמא – כאשר חיפשתי רעיון שיסביר את תיאוריית חכמת ההמונים אחת ההצעות שקיבלתי היתה להביא שור לבמה. הרעיון הזה היה אחד ויחיד והוא לא מהווה את הממוצע של הרעיונות האחרים. במקרים אלה השימוש בחכמת ההמונים דומה לחיפוש זהב. יש צורך לעבור בקפידה על כל הרעיונות כדי לזהות את הרעיונות היצירתיים. אם עושים שימוש בפייסבוק, במקרים רבים הרעיונות האלה יבלטו עם כמה לייקים של אנשים אחרים.
חכמת ההמונים ככלי לקבל מוטיבציה והשראה
את התובנה הזאת קיבלתי רק היום אחרי שיחה עם ידידי שמוליק מרחב.
מעבר לרעיונות ולפידבקים החכמים שקיבלתי, ההמון נתן לי הרבה יותר מאשר חכמה.
הדבר המשמעותי אולי שאני מקבל זה עידוד ומוטיבציה.
אפשר לקרוא לזה Crowd Cheering.
זה התחיל ביום שבו סיפרתי לחברים שלי על החלום וחלק גדול מהם אמר "אתה ראוי ומסוגל, לך על זה". עבורי התגובות האלה היו הבסיס שגרם לי להחליט להגשים את החלום.
זה ממשיך בכל כך הרבה מילים חמות שאני מקבל שדוחפות אותי קדימה בעוצמה שלא הרגשתי מעודי.
תחשבו על קבוצת כדורגל או כדור-סל שעומדת להפסיד משחק. אז, האוהדים מחליטים לעודד בקול גדול. איזה כוח ומוטיבציה זה נותן.
זה מה שאני מקבל מכם. אתם דוחפים אותי קדימה! זה לא פחות חשוב מהרעיונות החכמים. אתם יודעים מה, זה אפילו הרבה יותר חשוב.
(עוד 19 ימים…)