החסרונות של שיווק במדיה חברתית

נכתב בתאריך 5/9/2010 בשעה 14:03 מאת ליאור

clip_image001

שנת 2010 היא ללא ספק השנה שבה רוב המותגים בישראל קפצו או מתכננים לקפוץ למים על מנת "לעשות משהו" במדיה חברתית, בעיקר בפייסבוק.

רבים חושבים שזה עולם פשוט לתפעול מבחינה שיווקית: מדיה חינם שמאפשרת להגיע להמונים במקום שבו הם נמצאים. מושלם, לא?

אז זהו…ממש לא.

שלא תבינו אותי לא נכון, אני מאמין גדול בשיווק במדיה חברתית אבל עדיין יש הרבה חסרונות ורוב אנשי השיווק לא מודעים אליהם… בין אם מדובר במותג מסחרי או אדם שפועל לקדם את המותג של עצמו.

אלו 6 סיבות למה לא כדאי להיכנס לפעילות שיווק במדיה החברתית:

1. זמן.

זמן הוא המשאב היקר ביותר שיש לנו. ברגע שנכנסים לפייסבוק ולעולם המדיה החברתית, מגלים שמדובר בפעילות שדורשת השקעת זמן רב. מותגים גדולים שמנסים לנהל את הפעילות עם כוח האדם הקיים מגלים שזה קשה עד בלתי אפשרי. זה עוד יותר חמור מכיוון שמדובר במחויבות ארוכת טווח ולא בקמפיין קצר.

2. פתאום המותג נגיש

אתם בפייסבוק זה אומר שאתם נגישים. אפשר לתייג אתכם בתמונה שאין לה שום קשר אליכם, לשלוח לכם מייל, להטריד אתכם בתגובות ועוד.

כשניגשים אליכם, אתם חייבים לענות… כמו בעולם הפיזי, גם בדיגיטלי, זה לא מנומס להתעלם מפניות. מה שמחזיר אותי לחסרון הראשון.

3. לחשיפה יש מחיר

כשריטה מתראיינת למוסף של ידיעות אחרונות במטרה לקדם את הדיסק החדש שלה, ברור לה שהיא חייבת לתת תמורה בצורת חשיפה אישית. כך זה עובד במדיה המסורתית וכך זה עובד במדיה החברתית. כאשר רוצים לייצר עניין, נחשפים באופן אישי. בוודאי כאשר מדובר באנשים שעושים שימוש במדיה החברתית במטרה להעצים את המותג שהם בונים לעצמם.

לחשיפה הזאת יש מחיר… בין אם חושפים פרטים לגבי המשפחה, הילדים, מערכות יחסים וכו'. גם מי שמרגיש מאוד בנוח עם החשיפה מגלה לפעמים את הצדדים השליליים שלה. יש סיכוי גדול שיהיו אנשים שיעשו שימוש שלילי במידע שתחשפו… קחו את זה בחשבון.

4. סכנת התמכרות

אני מכיר לא מעט אנשים שהתמכרו למדיה החברתית… לפעמים אני חושב שגם אני עובר את הגבול. כמו כל דבר בחיים, התמכרות זה דבר רע. כל דבר צריך להיעשות במידה….

רוצים לדעת אם אתם מכורים? כנסו לכתבה הזאת ב-cnn.com ותשאלו את עצמיכם 5 שאלות שיתנו לכם את התשובה…

5. בלתי אפשרי להשיג תוצאות בטווח קצר

אנשי השיווק שרגילים לקמפיינים שיווקיים קצרים וממוקדים, נכנסים לעולם המדיה החברתית עם מטרה לעשות קמפיין קצר בפייסבוק. זאת משימה כמעט בלתי אפשרית. הפעילות במדיה החברתית היא פעילות ארוכת טווח ומחייבת. המותג צובר אוהדים לאורך תקופת זמן ארוכה ומייצר איתם קשר ארוך טווח. מי שמצפה לתוצאות קסם מידיות, שיחפש מקום אחר.

6. אולי מדובר באופנה חולפת?…

אני שומע הרבה את הטיעון הזה… אני חייב לציין שאני לא מאמין שזה המצב אבל כמו שאמרה קרן מור בחמישייה הקאמרית, "עוד באירופה הוא היה סקפטי"… אם גם אתם סקפטים, זה הטיעון שלכם!

ובעצם אולי הפוסט הזה נוצר כתירוץ לראות שוב את הקטע האלמותי של החמישייה הקאמרית…

יש לכם הצעות לחסרונות נוספים? אם כן, אשמח אם תשתפו…

  • שמר

    ליאור ידידי, כל החסרונות שמנית אינם ממש חסרונות. זה פשוט המחיר שצריך לשלם בכדי להיות מעודכן. מי שיישאר במדיה המסורתית יווכח די מהר שהוא מפרסם לעצמו בלבד.
    החסרון הגדול ביותר למשווקים הוא גם היתרון הענק של הצרכנים – חופש המידע.
    המשווקים לא יכולים יותר לשקר ביחס למותגים שלהם כמו במדיה המסורתית. ברשת השקר נחשף במהירות.

  • ליאור

    שמר, אני לא מסכים איתך… יש חסרונות רבים. היתרונות גדולים יותר אבל חייבים להיות מודעים לחסרונות.
    ואכן שקיפות היא מוטיב מרכזי…